Roadtrip zuidereiland - Reisverslag uit Kowhitirangi, Nieuw Zeeland van Andre Ubbels - WaarBenJij.nu Roadtrip zuidereiland - Reisverslag uit Kowhitirangi, Nieuw Zeeland van Andre Ubbels - WaarBenJij.nu

Roadtrip zuidereiland

Door: Andre

Blijf op de hoogte en volg Andre

28 April 2017 | Nieuw Zeeland, Kowhitirangi

Hallo familie, vrienden en bekende,

Ik heb de laatste tijd ontzettend veel meegemaakt. Ik ben namelijk lekker op vakantie geweest in Nieuw Zeeland. Ik heb een roadtrip gemaakt op het zuidereiland met mijn twee Zwitserse collega’s (Beat en Ivo). Voor deze trip hadden we een auto gehuurd, een Ford Mondeo van 2017.
De roadtrip begon met een dagje op een landbouwbeurs in de buurt van Christchurch. Beetje trekkers en machines kijken. Het was schitterend weer en we hebben ons daar goed kunnen vermaken. Aan de eind van de middag zijn we een uurtje naar het zuiden gereden en hebben overnacht in Ashburton. Vanuit hier zijn we de volgende dag naar Queenstown gereden via Lake Tekapo. We zijn hier even gestopt bij de Mount John observation. Vanaf hier hadden we een prachtig uitzicht op de omgeving. We hebben het weekend doorgebracht in Queenstown. In Queenstown hebben we het nachtleven goed kunnen beoordelen, inclusief ijsbar. Na al het feesten hebben we ook een aantal dingen gedaan. Van een jetboot vaart op de rivieren tot een gondelrit en rodelrit. Met de jetboot zijn we op de rivieren rond Queentown geweest. Was wel grappig om dit een keer mee te maken, maar voor mij hoeft het geen tweede keer. Het was voor mij gewoon snel over het water varen en een paar scherpe bochten maken of 360 graden draaien. Met de gondel/ski lift zijn we vanuit het centrum naar de berg gebracht om daar van het uitzicht te genieten, maar ook om even gek te doen op de rodelbaan. We waren net een paar kinderen en remmen deden we niet.

Na een weekend feesten zijn we naar Te Anau gereden om daar één nacht te blijven en de volgende dag naar de Milford Sound te gaan. In Te Anau hebben we een oldtimer museum bezocht met een aantal gerestaureerde trekkers en machines. De mannen daar, vertelde vol passie over wat ze allemaal deden met de machines. Er was slechts één weg naar de Milford Sound en dit was vanuit Te Anau. De weg naar de Milford Sound was prachtig en uiteindelijk aangekomen hebben we een cruise door de sound gemaakt. De cruise was langs de steile bergwanden en we kwamen erg dicht bij de watervallen in het gebied.

Na het bezoek aan de Milford Sound zijn we naar Gore gereden en de volgende dag van Gore en via het zuidelijkste puntje van het eiland en langs de kunst naar Dunedin gereden. Het was inmiddels het tweede weekend van de vakantie en die hebben we in Dunedin doorgebracht. We hebben hier een beetje rustig aangedaan en door de stand gelopen. Er was een rally (Otago Rally) in de buurt en een rit/stage was op het industrieterrein van de stad. We zijn daar even wezen kijken en was niet al te spectaculair, als je het vergelijkt met de autocross. Op de zaterdagavond ben ik (alleen) naar een rugbywedstrijd gegaan van de profclub in Dunedin (Highlanders). Dit keer moesten ze tegen de Blues spelen en de Highlanders wonnen. Dit moest wel, omdat ik een shirt had gekocht van ze en het was mijn eerste rugby wedstrijd die ik zag vanuit een stadion. We hebben ook een chocolade fabriek bezocht en de Speight bouwerij (goed bier merk in Nieuw Zeeland). Na het weekend zijn we richting Christchurch gereden via de kust. Voordat we vertrokken uit Dunedin hebben we de steilste weg ter wereld bewandeld, Baldwin Street. We hebben voor Christchurch nog even een stop gemaakt bij de grootste melkveehouder in Nieuw Zeeland, Van Leeuwen Dairy Group. We hebben daar even in de stal gekeken. Ivo had de naam van dit bedrijf gevonden op een kalender die hing in de melkput.
In Christchurch zijn we twee dagen gebleven. Op een van de dagen zijn we naar Akaora gegaan. Dit is het stukje land net onder Christchurch dat iets uitsteekt in de oceaan. Dit gebied is schitterend met een paar dorpjes en meren tussen de bergen.
Voordat we vertrokken uit Christchurch zijn we nog bij een oud vliegtuigmuseum geweest met veel spullen van de tweede wereldoorlog. Dit was interessant om te bezoeken, het museum stond op de plek van de oude luchtmachtbasis.
Na dit alles zijn we naar het noorden gereden, naar Nelson, met een tussenstop en overnachting in Hamner Springs. We hebben 4 dagen in Nelson doorgebracht. Beat heeft voordat hij voor Marty kwam werken daar een cursus Engels gevolgd voor twee weken. Hierdoor wist hij alle goede kroegen en clubs te vinden. We hebben vanuit Nelson een aantal dagtripjes gemaakt. We zijn ook op het punt geweest, waarvan men zegt dat het het midden van Nieuw Zeeland is. Dit punt ligt net buiten het centrum van Nelson. Een van de dagtripjes was naar Cape Farewell. Het noordelijkste puntje van het zuidereiland wat bestaat uit een lange en brede zandduin van ongeveer 32 km lang. De eerste 4 km zijn toegankelijk voor mensen te voet. Een andere dagtrip was naar Abel Tasman National Park. De planning was om er een cruise te doen en 4 km te wandelen, maar het regende behoorlijk en dus hebben we gekozen om lekker op de boot te zitten en van de natuur te genieten. Het zicht was niet al te best, maar wat ik zag was mooi. Het was jammer van de regen, maar je kan daar helaas niets aan doen. De meeste dagen in Nelson waren regenachtig. De rest van de vakantie hebben we schitterend weer gehad en mogen daarom ook niet te veel klagen. Aan alles komt een einde, zo ook aan onze roadtrip. We hebben erg genoten en veel gezellige avonden met zijn alle meegemaakt. Ik kan zeggen het bier was heerlijk en vloeide rijkelijk. In totaal hebben we 3300 km gereden en genoeg geld uitgegeven. Ik zal geen bedrag noemen, want dan zullen jullie schrikken. In totaal zijn we 19 dagen weggeweest.

Naast deze leuke dingen, had ik ook een slecht moment. De week voor de vakantie heb ik een snelheid bekeuring gehad. Ik reed 120 km/u waar 100 mocht. De eerste verkeersboete is een feit en dat dan wel in Nieuw Zeeland. Na dit dacht ik nu heb ik het wel gehad voor de dag, maar helaas mocht het niet zo wezen. Ik reed met de auto van de baas door staaldraad hekwerk. Ik zacht de draad niet en de persoon naast mij had niks gezegd. Ik reed gelukkig niet al te hard. Er zat een handvat aan de draad, dit handvat was tegen het voorraam gekomen en hierdoor zijn er twee kleine sterren in de voorruit gekomen. Ik voelde mij erg klote, maar heb alles netjes gezegd tegen de baas. Hij moest lachen om de bekeuring en vertelde mij dat het voorraam door de verzekering is gedekt. Het was vreemd voor de mensen hier, dat er een politieauto hier in de vallei reed. Normaal gesproken rijd de politie alleen in de stad.

Na deze vakantie is het normale leven weer begonnen. We hebben inmiddels al het mais geoogst. Dit keer zat ik niet in de hakselaar, maar in de John Deere met oplaadwagen. Dit was mooi en gezellig werk, met zijn alle mais rijden en na afloop de kuil afdekken en bier drinken. Na de mais hebben we stront op deze stukken gereden en meteen gecultiveerd en ingezaaid met gras. Deze velden worden gebruikt in de winter voor de koeien. De aankomende tijd zal ik druk bezig wezen met het repareren, schoonmaken en winterklaar maken van de machines.

  • 28 April 2017 - 09:25

    Marjon En Menno:

    Hey André,
    Het is weer leuk om je ervaringen te lezen. Prachtige foto's erbij! Gaaf hoor. Jammer dat het weer af en toe wat minder is, maar ja dat hebben we hier net zo goed

  • 28 April 2017 - 09:32

    Esther:

    Hey,

    Leuk om weer een heleboel belevenissen te mogen lezen, leuke foto's ook.
    Hoe lang blijf je nu nog weg??
    Hoop nog vele mooie reisverslagen van je te lezen, veel plezier nog
    Groetjes van ons xxx
    Dave en Esther

  • 28 April 2017 - 09:33

    Esther:

    Hey,

    Leuk om weer een heleboel belevenissen te mogen lezen, leuke foto's ook.
    Hoe lang blijf je nu nog weg??
    Hoop nog vele mooie reisverslagen van je te lezen, veel plezier nog
    Groetjes van ons xxx
    Dave en Esther

  • 30 April 2017 - 19:05

    Cindy:

    Lekker bezig neef!
    Hard werken maar ook zeker hard genieten!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Andre

Actief sinds 06 Maart 2014
Verslag gelezen: 693
Totaal aantal bezoekers 25935

Voorgaande reizen:

16 November 2016 - 23 Juni 2017

Werken in Nieuw Zeeland

11 Maart 2014 - 12 December 2014

Werken/stage in Amerika

Landen bezocht: