Roadtrip noordereiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Andre Ubbels - WaarBenJij.nu Roadtrip noordereiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Andre Ubbels - WaarBenJij.nu

Roadtrip noordereiland

Door: Andre

Blijf op de hoogte en volg Andre

21 Juni 2017 | Nieuw Zeeland, Wellington

Geachte lezers,

Ik zal even een korte samenvatting geven van mijn belevenissen op het Noordereiland.
Ik had een goede vlucht van Hokitika naar Wellington. Toen ik vanuit Hokitika vertrok vloog ik over het bedrijf heen en had ik nog een schitterend uitzicht op de valley waar ik gewerkt heb. In Wellington aangekomen de huurauto, Nissan Tiida, opgehaald en een hotel opgezocht.
De volgende dag heb ik een rit naar Whanganui gemaakt. De bedoeling was op hier te overnachten, maar ik was hier al vrij vroeg en er was niet heel veel bijzonders te beleven. Ik ben toen door gereden naar Ohakune en ik heb daar overnacht. Ohakune ligt in/tegen het Tongariro National Park en ik heb daar een paar korte wandelingen gemaakt. De volgende stop was de Waitomo Caves. Hier heb ik in de grotten geraft en glow wormen gezien. De reis gaat voorspoedig dus heb ik een beslissing genomen om een paar dagen op een plek te blijven. Dit heb ik in Raglan gedaan en daar een paar fantastische surf lessen gevolgd. In Raglan verbleef ik met alle surfers in een gezamenlijk huis en dat is super leuk en gezellig. Het surfen ging ook super goed en zo mooi om te doen. Na Raglan ben ik in 2 dagen naar Kaitaia gereden (richting het Noordelijkste puntje). Ik heb hier een tocht gedaan naar Cape Reinga en over de Ninety mile beach terug naar de stad. Op het strand kon er worden gezandsurft. Je gaat met je bovenlichaam op een bord liggen en dan glij ze zo van de duinen af. Je moet wel op tijd remmen anders heb je een nat pak. Na 2 gezellige avonden in een hostel in Kaitaia moest ik er weer vandoor. Ik ga rustig mijn weg vervolgen en terug naar Wellington rijden, maar niet voordat ik nog een paar mooie tussenstops heb gemaakt. De volgende stop was Paihia, in de buurt van Russell en van de Waitangi Treaty Grounds. Russell is een schiereiland waar ik een paar mooie wandelingen heb gemaakt. De Waitangi Treaty Grounds is een park en museum wat veel verteld over de geschiedenis van Nieuw Zeeland. Hier heb ik een Maori voorstelling bij gewoond. Na dit culture uitstapje ben ik naar Auckland gereden. In Auckland regende het en heb ik niet fatsoenlijk door de stad kunnen wandelen, maar ik heb wel de Skytower bezocht bij daglicht en in de avond. Ondanks de regen had ik toch nog een goed uitzicht.
Toen ik Auckland verliet op 14 juni ben ik vroeg opgestaan, om voor de spits de stad uit te wezen. De volgende stop op de planning was Coromandel. In dit oude goudmijn stadje heb ik een beetje rondgekeken en ben ik met een klein treintje de bergen opgegaan. Vanaf de top had je een schitterend uitzicht. Even meer naar het zuiden ligt het hot water beach. Dit strand is bekend om het hete water dat uit de grond komt. Op het strand kan je een gat graven en dan vult het warme water het gat en kan je lekker liggen badderen. Je moet wel oppassen, het water kan namelijk erg heet zijn, je kunt je goed verbranden (niet bij mij gebeurt). In Waihi, een goud/zilvermijn dorpje, heb ik een tour gedaan en gekeken bij een goud en zilvermijn. Dit was erg leerzaam, helaas waren ze niet al te druk met werkzaamheden dat ik langs kwam. Bij de mijn deden ze wat onderhoud en heb ik niet alle zware machines aan het werk kunnen zien. Rond dit dorpje heb ik ook nog een aantal mooie wandelen gemaakt, door grotten en langs oude mijn gebouwen. Mount Maunganui is ook ten prooi gevallen aan een wandeling van mij. Vanaf deze berg had je een schitterend uitzicht op de stad Tauranga. Vanaf Tauranga ben ik naar Taupo gereden met een aantal tussenstops bij vulkanisch en geothermische parken. Zo heb ik Hellsgate Geothermal park bezocht. Heel indrukwekkend om al dat borrelende en stomende water/modder te zien. Het ruikt er wel naar een beetje naar rotte eieren, maar ondanks dit is het een schitterend iets om te zien. Sommige poelen zijn 100 graden Celsius en sommige hebben een zuurgraat van een pH van 2,5. De Waimangu volcanic valley is ook prachtig en weer heel anders dan het vorige park. Ook weer veel stomende poelen, maar in een hele andere omgeving en andere eigenschappen.
Een aantal mensen hadden mijn verteld dat als ik rond het Tongariro National Park was dat ik de Tongariro Alpine crossing moest wandelen. Dit is een wandeling langs en op een vulkaan. Dit heb ik dus gedaan op 18 juni. Ik werd om 6.30 opgehaald bij de hostel waar ik verbleef en rond 8.45 begonnen we met de wandeling. In de tussen tijd hadden we wandelspullen in bruikleen gekregen, zoals wandelschoenen, spikes, regenjas en broek. Helaas was het weer niet al te goed, bewolk, lichte regen en erg winderig. Doordat het dit weer was, was het een beetje meer bergbeklimmen dan een gewone wandeling. Super vet en indrukwekkend om te doen. We hebben verschillende sneeuwgebieden doorkruist en de wind en regen getrotseerd. Rond 15.30 waren we aan de andere kant van de vulkaan en werden we weer opgepikt door een busje om ons vervolgens terug naar ons hostel te brengen. Ik heb deze wandeling niet op eigenhoutje gedaan. Ik heb het met een groep van 15 mensen gedaan en met 2 gidsen. Dus nu heb ik deze wandeling/beklimming in de winter gedaan, nu moet ik een keer terugkomen om het in de zomer te doen. De allerlaatste stop was de Wellington, waar ik ook mijn rondreis op het Noordereiland ben begonnen. In Wellington heb ik het Te papa museum bezocht en heb ik door de stad gewandeld.
In totaal heb ik 3300 km gereden op het noordereiland in 3 weken tijd.

Zo dit was mijn laatste verslag uit Nieuw Zeeland. Op 22 juni vlieg ik namelijk naar Sydney, Australië. In Australië blijf ik iets meer dan 4 weken en mijn plan is om van Sydney naar Cairns te rijden via de oostkust. Als alles goed gaat pak ik maandag 24 juli het vliegtuig in Cairns om op dinsdag 25 juli weer te landen op Schiphol.

  • 21 Juni 2017 - 17:40

    Brigitta:

    En dit noem je een korte samenvatting? Wat een intensieve vakantie qua belevingen en ervaringen. Kijk erg uit naar het lange verhaal. Dit wordt nog langer als je er vier weken Australië achteraan plakt.
    DOE JE GOED !! Blijf genieten en we zien je graag in juli.

  • 27 Juni 2017 - 07:08

    Lies Den Ouden:

    Hai andre! Wat een belevenissen allemaal. Ik vind het leuk om te lezen wat jij zoal meemaakt. Je bent een heuze avonturier geworden. Bovendien ben je veel alleen en dat vind ik ook wel wat hoor! Je leert jezelf wel kennen op die manier en beslissingen nemen. Ik zou het wel fijn vinden wanneer je weer veilig thuis kwam dus daar hopen we dan op. Dankjewel voor het meelezen.
    Groetjes Lies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Andre

Actief sinds 06 Maart 2014
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 25940

Voorgaande reizen:

16 November 2016 - 23 Juni 2017

Werken in Nieuw Zeeland

11 Maart 2014 - 12 December 2014

Werken/stage in Amerika

Landen bezocht: